Nevhodné interiérové osvětlení v soupravě, které škodí Vašemu zraku

Před vznikem iniciativy Kutnohorská světelná se lidé mimo jiné ptali, proč má mikroBUS Rošero společnosti Arriva pro oči nepříjemné modré interiérové osvětlení. Nyní Vám přinášíme odpovědi na Vaše časté otázky, proč a jak toto světlo škodí.

Jedeme soupravou Rošero linkou 801 v Kutné Hoře od Hlavního vlakového nádraží a několik sedadel za námi slyšíme dialog, „Maminko proč to tady svítí takhle modře, mě z toho bolí očička“ říká malý pasažér svojí mamince, protože mu není toto jednobarevné osvětlení vůbec příjemné pro jeho oči. „To má pan řidič kvůli bezpečnosti, aby lépe viděl“ dodává a argumentuje maminka malému synovi.

Modré světlo přispívá k rychlejší degradaci oční sítnice

Jednobarevné modré světlo je pro naše oko z pohledu degradace sítnice opravdu nebezpečné, jak dokazuje studie Journal of Photochemistry and Photobiology B: Biology; Volume 238, January 2023, 112617; Journal of Photochemistry and Photobiology B: Biology – Blue light pollution causes retinal damage and degeneration by inducing ferroptosis
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1011134422002317?via%3Dihub

Navíc modré světlo nezvyšuje viditelnost, když je ve Vašem okolí dostatečná osvětlenost (díky světlometům vozu, veřejnému osvětlení atp). Modrá složka světla se využije při vidění, které oko aktivuje pouze, když je kolem Vás opravdu málo světla např. při svitu měsíce, což je většinou kolem 0,1 luxu.

Modré jednobarevné osvětlení a Standardy PID

V únoru 2024 jsme se ptali koordinátora VHD Kutná Hora na toto interiérové osvětlení soupravy Rošero. A dozvěděli jsme se, že v soupravách typu Rošero lze měnit barva interiérového osvětlení buď na bílou – ostrá bílá barva „studená bílá“ nebo právě zmíněná modrá barva.
Ptali jsme se také v kontextu dokumentu Standardy kvality autobusů (souprav) PID a to konkrétně body:
4.2.4 Vybavení interiéru vozidla
4.2.4.1 Osvětlení interiéru vozidla

První osvětlovací těleso, resp. první dvojice osvětlovacích těles (u osvětlení v provedení ve dvou rovnoběžných řadách) za kabinou řidiče může být vypnuto nebo jeho svítivost tlumena, ostatní tělesa musí vyzařovat světlo bílé barvy. S ohledem na charakter obsluhovaného území (zejména v extravilánu) může být osvětlení interiéru zapnuto na nižší stupeň, při kterém svítí jen žárovky, zářivky v každém druhém tělese nebo LED tlumeně.

Odpovědi jsme obdrželi na neformální osobní schůzce v březnu 2024, které se zúčastnil člen naší iniciativy Josef Doležal a výše uvedený koordinátor VHD Kutná Hora Radim Fedorovič.

Řidiči „Rošera“ si podle koordinátora VHD bílou barvu interiérového světla přepínají na modrou z toho důvodu, že modré osvětlení je podle jejich slov tolik neoslňuje. Koordinátorovi VHD byla problematika vysvětlena a bylo mu vyzdviženo hlavně to, že jde jak o zdraví cestujících, tak především o zdraví řidičů, kteří se během obslužnosti linek v čase násobně více vystavují imisím modrého světla.

Nabídli jsme také pomoc s argumentací pro řešení věcí se společností Arriva a zároveň jsme nabídli možnost medializace a požádali o souhlas s medializací. Nedostali jsme ale souhlasné stanovisko.

Došlo v tomto směru ke zlepšení při výběru souprav dopravce pro město Kutná Hora?

Standardy PID hovoří jasně a vyzvali jsme koordinátora VHD k zamyšlení nad „stanovením limitů“ pro pohodu cestujících a řidičů, aby se v interiérech souprav PID na území Kutné Hory svítilo LED svítidly s příjemnější barvou světla teplá bílá neboli teplotou chromatičnosti 2700K.
Na to nám již nebylo odpovězeno a pouze bylo koordinátorem VHD sděleno, že bus typ Rošero „dojezdí“ 1. 4. 2025.

Zdraví má být vždy to nejpřednější, a my v Kutnohorské světelné to víme. Nabídli jsme pomocnou ruku při řešení problému. Jasně a zcela od začátku říkáme, že nelze přehlížet technické požadavky na osvětlení souprav, když to lze udělat lépe a hlavně dobře.